Leerlingen denken mee met bedrijfsleven
donderdag 17 december 2020

 

Voor de derde keer zijn de afgelopen maanden 7 scholen met 18 docenten, 340 leerlingen voortgezet onderwijs en het MBO aan de slag gegaan om mee te denken met bedrijven binnen het project Match2Work.

In tijden van de maatregelen en klassen die in quarantaine moesten: een traject met uitdagingen. Vandaar dat Jan Smit met een opgenomen videoboodschap de leerlingen een hart onder de riem stak: “iedereen is een winnaar want ondernemen is doorzetten. Respect voor bedrijven leerlingen en docenten”. Meer dan 40 bedrijven hebben een casus (vraagstuk) bedacht wat bij hen ook echt speelt. Met recht was nu weg naar de eindstreep belangrijker dan het eindresultaat. Gelukkig werd er met kleine groepjes aan een vraagstuk gewerkt zodat velen wel op bedrijfsbezoek konden gaan om daar de casus toe te laten lichten.

Deelnemende scholen zoals het Martinuscollege, Sg Wiringherlant, het Horizon College, D’ Ampte, SG De Dijk, OSG West-Friesland en RSG Enkhuizen hebben het door het virus niet allemaal tot de eindstreep weten te volbrengen maar voor 5 scholen is het wel gelukt. Vóór de afsluiting vrijdag 11 december hadden leerlingen van RSG-Enkhuizen al voor Nederlandse Zaken de opdracht voltooid en waren moderator tijdens chatsessie van de NHN Business Awards op 26 november. Leerlingen van OSG West-Friesland zijn druk bezig geweest met het maken van een site voor een specifiek product van Vitasys en hebben leerlingen van SG De Dijk zelf een route uitgestippeld voor een virtuele rondleiding voor groep 8.

Een groep van het Horizon College had al een nieuwe doelgroep voor Rayvoltbike Noordwest aangeboord door marktonderzoek te doen onder jongeren evenals een groepje van SG De Dijk. Leerlingen van RSG-Enkhuizen hebben voor Stichting Kleurenblind Denken zelf een video gemaakt die indruk maakte op de jury.
Van IT tot marketing, het organiseren of bedenken van een activiteit in verband met Kerst, het ontwikkelen van workshops, een online modeshow, inrichting van een nieuw pand tot meedenken over de rol van de makelaar in 2040.
In plaats van een eindevent waarbij alle deelnemers op één locatie zijn werden de leerlingen, docenten en bedrijven op de verschillende scholen verbonden in een hybride event. Docenten zaten met hun klassen met taart van deelnemend bedrijf Spataro in de digitale sessie en veel groepjes hebben na afloop nog met de ondernemers gesproken om uitgebreid voor te leggen wat zij hebben bedacht en gedaan. 
Presentator Otto Wijnen begeleide het geheel vanuit de studio en liet heel korte filmpjes zien die de leerlingen last-minute voor de jury van Vue Hoorn, Herberg de Compagnie, de WBG en Zeeman Vastgoed moesten maken omdat het een online eindbijeenkomst werd. Daar werden een aantal deelnemers werden uitgelicht.

Vooral communiceren, samen werken met de bedrijven, plannen, creatief denken, oplossingen bedenken werden genoemd als zaken die leerlingen geleerd hebben.
Niet ideaal in deze tijd maar toch een geslaagde afronding van het project.