zondag 01 oktober 2017
Bij de muzikale presentatie in de volle Martinuskerk toonden twintig modellen – mannen en vrouwen - de nieuwe wintercollectie van de grootste modezaak van Noord-Holland. Geen parkeerplaats meer te vinden, een kerkplein vol ballonnen, bubbels bij de entree, swingende muziek van het koor Join’s Meeting en de kerkbanken tot de laatste plaats gevuld. Kortom: het bruiste in Bovenkarspel. En dat allemaal om de mijlpaal van Dirk de Wit Mode luister bij te zetten.
Met het oog op het jubileum blikte de feestelijke show eerst terug op kledingstijlen van de afgelopen zeventig jaar. Zo zag het publiek de opmars van kleur in het modebeeld in de loop der tijd en showden de modellen opvallende stijliconen uit de geschiedenis, zoals de rok van Marilyn Monroe, de klasse van Audrey Hepburn en de rebelse, stoere spijkerbroeken van Elvis Presley en John Travolta. Terwijl de modellen tussen de kerkbanken door liepen, klonk daar passende muziek bij.
Bij het showen van de nieuwe herfstcollectie voor de heren ging de aandacht uit naar eigentijdse merken als PME, Blue Industrie en Cavallaro. De damesmodellen droegen de nieuwste ontwerpen van onder meer Maison Scotch, G-Star en Gerry Weber. Bordeauxrood en cognac vielen op als nieuwe herfsttinten, waarbij jeans en klassiek zich prima laten combineren.
Als onderdeel van de show gingen Tom en Nick de Wit in op de geschiedenis van zeventig jaar mode in Bovenkarspel. Zij zijn de kleinzonen van oprichter Dirk de Wit en geven nu leiding aan het bedrijf, waar zeventig mensen werken. In een vraaggesprek met interviewer Jan Vriend vertelden ze over de grote brand die het bedrijf in 2009 in de as legde. ,,Om snel nieuwe plannen voor de herbouw te maken, zijn wij toen eerder bij de zaak gekomen dan de bedoeling was’’, vertelde Nick. ,,Na de brand kwam alles in een stroomversnelling en zijn we gaan uitbreiden tot een winkel van tweeduizend vierkante meter.’’ Door die groei is Dirk de Wit Mode nu de grootste kledingzaak van Noord-Holland.
De nieuwe eigenaren weten met nieuwe, eigentijdse merken meer jongere klanten aan te spreken. Ook lukt het de neven om met reclameacties door de hele provincie een grotere doelgroep te trekken. ,,Dankzij themadagen, actie-avonden en bijzondere publiekstrekkers is onze omzet de afgelopen jaren steeds gegroeid’’, zei Tom. De neven noemden hun familie en medewerkers als steunpilaren van het succes. ,,Door die bewezen combinatie van ervaring en vernieuwing en door de mix van mensenkennis en vakkennis willen we de stijgende lijn vast houden.’’
In de kerk was de sacristie van de priester voor deze keer in gebruik als kleedkamer van de modellen. De ruimte van de misdienaars diende even als make-up studio. Bij de show kwam de samenwerking tussen de modezaak en de kerk – al jaren overburen - aan bod: grootvader Dirk de Wit sponsorde ooit de bouw van de Martinuskerk door de eerste paal van duizend gulden te betalen. De kerk staat er nu precies vijftig jaar. De modeshow ging van start op de plek waar die eerste paal van opa de Wit was geslagen. Nou ja, ongeveer dan.
Met luid applaus sloot het publiek de bruisende show na bijna twee uur af, waarna honderden modeliefhebbers de weg overstaken om de nieuwe collectie zelf in de winkel te passen.