woensdag 20 december 2017
Het museum selecteerde voor Ambacht in Dracht het werk van zeven ontwerpers die participeerden in dit project, dat gebaseerd is op het gezamenlijk erfgoed van Nederland en India. De ontwerpers leggen in hun werk een heel duidelijke verbinding met de traditionele sitsen kledingstukken uit de museumcollectie.
Zo ontwierp Bas Kosters een outfit uit de recente collectie ‘My Paper Crown’ die is geïnspireerd op traditionele visserskleding uit het Zuiderzeegebied en ontwikkelden Marlies Visser en Meeta Mastani een hedendaagse kraplap op basis van patronen uit de natuur en traditionele, Indiase choli (blouses).
Voor de Textiel Factorij reisden hedendaagse kunstenaars, filmers en ontwerpers naar India om daar samen te werken met ambachtslieden. Daar bliezen ze de gezamenlijke historie van sits nieuw leven in. Door samen een textiel kunstwerk te maken, wisselen zij (nieuwe) kennis en inspiratie uit en bewijzen hiermee dat sits blijft inspireren. Lipika Bansal en Ruud Lanfermeijer deden gezamelijk onderzoek naar het gedeeld textiel erfgoed van Nederland en India.
Bansal, initiatiefneemster van het researchproject de Textiel Factorij koppelde ontwerpers aan Indiase ambachtslieden op basis van hun ontwerpvoorstel. “Uitgangspunt voor de Textiel Factorij is design for empowerment. Hiermee laten wij de artistieke en zakelijke banden tussen deze landen en tussen vormgevers en ambachtslieden herleven.” De tentoonstelling is tot en met 6 mei te bezoeken in het binnenmuseum. Hier vinden in de kerst- en voorjaarsvakantie knutselactiviteiten plaats, welke zijn gebaseerd op de verschillende tentoonstellingen. Zo kunnen er canvas tasjes bestempeld worden met gebruik van een blokdruktechniek. In februari en maart worden er verschillende masterclasses door Nathalie Cassee en Bas Kosters georganiseerd, i.s.m. de Crafts Council.
Sits is katoen dat is beschilderd met veelkleurige patronen. In de 17e eeuw brachten VOC-schepen het textiel vanuit het verre oosten mee naar Europa en ontstond een levendige handel in sits. Oorspronkelijk hadden de stoffen levendige bloempatronen, gebaseerd op Indiase motieven. Later werden de ontwerpen steeds meer afgestemd op de Europese smaak. Tot in de 19e eeuw bleef Indiase sits een gewild materiaal in kleding en interieur. In de Nederlandse klederdrachten speelde sits tot in de 20ste eeuw een belangrijke rol als materiaal om mee te pronken en is daarom ook terug te vinden in de textielcollectie van het Zuiderzeemuseum.